ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը չի առարկել, երբ Իսրայելի վարչապետ Բենիամին Նեթանյահուն այս շաբաթ նրան ասել է, որ Իսրայելը կարող է կրկին հարվածել Իրանին, եթե Իսլամական Հանրապետությունը վերսկսի միջուկային զենքի ստեղծման աշխատանքները՝ հաղորդում է The Wall Street Journal–ը։ ԱՄՆ նախագահը հույս ունի օգտագործել նոր հարվածների սպառնալիքը, որպեսզի համոզի Իրանին ստորագրել միջուկային ռումբի մշակումն արգելող համաձայնագիր։               
 

«Երգս ընձյուղվի, ես հողում մնամ»

«Երգս ընձյուղվի, ես հողում մնամ»
02.05.2017 | 12:54

Ողջո՜ւյն քեզ, ողջո՜ւյն,
Բագրատ Ալեքյան,
Ահավոր ողջույն...

Սա ես չեմ ասում, և ոչ էլ նա` ողջույնի խորախորհուրդ հոլովույթները մտած իմ բանաստեղծ բարեկամը` Բագրատ Ալեքյանը, չնայած այն բանին, որ հենց այս խոսքերով է բացվում նրա բանաստեղծությունների «Ահավոր ողջո՜ւյն» ժողովածուն: Այնուամենայնիվ, որտեղի՞ց են եկել այս խոսքերն ու իջել բանաստեղծի, ապա մեր շուրթերին, և հիմա պայծառ ու լուսավոր նոտայի պես թրթռում, շուրթից շուրթ են անցնում: Արդյո՞ք մինչ իրենց երևութական դառնալն աներևույթ են գործել ողջույնի այս խոսքերը, երբ բանաստեղծը վեր ու վար էր տանում իր մարդկային կենսագրության բեռը` մեկ ժպիտով, մեկ` անժպիտ, մեկ` զարմանքով, մեկ` անզարմանք, մեկ` երանությամբ, մեկ` տառապանքով, մեկ` ուղիղ ու հարթ, մեկ` քարքարոտ ճամփով...


Այսպես է առաջ տարել իր մարդկային ու նաև բանաստեղծական կենսագրությունը Բագրատ Ալեքյանը, տարել է` հաստատ համոզումով, որ ընդառաջ եկող ունի, և այդ նա է, որ ողջունելու է իրեն որպես աշխարհը թողած «մենակյացի»:
Նա, ով ողջույնի համար ընդառաջ է եկել բանաստեղծին, վաղուց արդեն ճանաչել և հավանել է վերջինիս: Այլապես չէր մատուցի այն ողջույնը, որի «ոտքերը դեռ ամպոտ են», խոսք, որն օգտագործում է իմաստուն ժողովուրդը որևէ անեղծ մաքրություն բնորոշելու համար: Այո, Բագրատ Ալեքյանին ուղղված ողջույնը երկնային կամ տիեզերական հավերժության խորքերից պոկված ամպի մի անեղծ քուլա է, որի մեջ նույն ինքը Տիեզերքն է` իր ահավոր, ահռելի, անվերջության մեջ հոլովվող խորհուրդներով: Բանաստեղծին մատուցված ողջույնը պահը լուսավոր երազների մեջ ապրելու չի տրամադրում, այլ ընկալելու, որ դեպի քեզ ուղղված յուրաքանչյուր լավագույն ցանկություն խոնարհումի է տանում այն ուղարկողի առաջ: Խոնարհում այն չափով, ինչ չափով զգում ես ուղարկողի հզորությունը:
Բագրատ Ալեքյանն ստացել է մի ողջույն, որն ստիպել է նրան զգալ ողջյունաստեղծ Արարողի ահավոր մեծությունը: Իսկապես, որքան մաքուր ու լուսավոր պետք է լինել առանց ահի կանգնելու համար ողջույնն Արարողի առաջ:
Հիշենք, որ Սինա լեռան վրա Արարիչը Մովսեսին անգամ չերևաց, երբ ողջունեց նրան, որովհետև վերջինս չէր կարող դիմանալ իրենից բխող լույսի ահասարսուռ մեծությանը, և միայն խոսքի միջոցով փոխանցեց նրան իր պատգամները:


Ողջույնի մեջ ահ ու սարսուռ զգացող բանաստեղծ է Բագրատ Ալեքյանը, այսինքն` ողջույնի մեջ թագավորող լույսի հզորությունն զգացող անձնավորություն է նա:
Ահասարսուռ անվերջություններից ողջույն ստացած Բագրատ Ալեքյանը, սակայն, չի երկնչում հավերժության դեմ դիմաց կանգնելուց: Գիտակցելով անհատի և հավերժի փոխհարաբերության մեջ անհատի պատասխանատվության մեծությունը, նա ոչ միայն ինքն իր, այլև իրեն երկիր ուղարկողի առջև հստակեցված է բացում մարդ անհատի, մասնավորապես հենց իր անձի հետ կապված իրավիճակը.

Ես` ծովի դեմ, ծովս չկա,
Իմ ջուրն ու ես` մի ծոց,
Պիտի դարեր իմ մեջ սողար
Շրշյունաբեռ մի օձ:

Ձյուն ու ձմեռ ես հերկեցի,
Դարձա հասուն մի արտ,
Խաս ձմեռը անհայրենիք`
Իմ մեջ ծաղկած տեսա:

Այո, բանաստեղծական պատկերավոր մտածողություն է. հասուն արտ ունենալու, ասել է` օգտակար լինելու փաստը կենարարության աստիճանի ներկայացնելու համար բանաստեղծն ընտրում է «ձյուն ու ձմեռ հերկելու», այսինքն` անհերկելին հերկելու տառապանքի մեջ «խաս ծաղիկ» ստանալու պատկերը: Այնուամենայնիվ, բանաստեղծի «անհայրենիք ձմեռ» մտերմիկ արտահայտությունը կրկին ու կրկին գալիս է լրացնելու այն միտքը, որ Բագրատ Ալեքյանի սրտում տեղավորվում է անսահմանությունը:
Այսպես, անսահմանության մեջ տեղավորելով առօրյա իրականությունը, և նույն առօրյայի մեջ վայելելով անսահմանի մտերմությունը, բանաստեղծը փորձում է այդ ամենից քաղել ու հավաքել «խաս ծաղիկները»:
Իրականության հետ համընթաց արված իր քայլերի մեջ բանաստեղծը այլ չափումներից է նայում ինքն իր քայլին, աշխատում է որոշակիացնել կան ու չկան, մահն ու անմահությունը, լույսն ու մութը… Նույն լույս ու մութի բաժանարար է նրա «Աղոթքը», որտեղ լույսը «մայրօրինակ» է որակվել: Հրաշալի համեմատություն:

Բարի լո՜ւյս, իմ լո՜ւյս,
Դու մայր, մայրօրինակ.
Անզորությունդ կույս
Պատռիր ու ներս շողա…

Մութից զատված լույսի ներքո է բանաստեղծը դիտարկում բանաստեղծական աշխարհում իր գոյության հիմնավորումները: Այստեղ է, որ նկատվում է բառին տեր կանգնելու նրա առաքելության չափն ու կշիռը: Բառը բառ չէ, այլ «աստղավերից» հոգու հետ տրված շնորհ է, պարտք է ու պատասխանատվություն, որին բանաստեղծն անվանում է «Երգս»:

Հոգիս բերանս ծնվեցի,
Հոգիս` պարզ մի Հոքու.
Շուրթին` չքնաղ երեք տողի
Կան ու չկան հոգուս:
- - - - - - - - - - - -
Աստղավերից ես նայեցի,
Տակետակ ծովն իջա.
Հոգիս թռավ իմ բերանից,
Մնաց բառը չքնաղ:


Իսկապես, հակիրճ ու նրբագեղ է Բագրատ Ալեքյանի բանաստեղծական մտածողությունը` ծնված սեփական հոգու խորքերից, և ճիշտ նույն որակներն ունի, ինչ հակիրճ նրբագեղության խորհրդանիշ հոքուն` դուրս հորդած պոետիկ հոգիներից:
Հոգեպարար անվերջության, ազատ ու անսահման երանության գովքի առաքելությամբ բանաստեղծին շնորհված երգը փնտրում է հավերժության լուսավոր հետքերը: Ավա՜ղ, վերն ու վարը շատ տարբեր և շատ հեռու են իրարից.

Մի կոտրված շյուղ է երգս`
Ծաղկածուփ բալենու.
Ինքն իր վրա փակված հավերժ`
Ագռավի բերանում:

Արևելյան փափկահոգի, երկնառաք ու երկնատենչ, ազնվասահ սավառնումները Բագրատ Ալեքյանի երգի դեպքում պատճառաբանված այլ կենսակերպ ունեն: Բանաստեղծական սրբազնագույն ավազանին ձեռք մեկնելու համարձակությունը արդարացված է սեփական իսկ վարքով։


Երգի շյուղն անսահման լույսերին հասցնելու ճանապարհին կոտրված գտնելու համար բանաստեղծը ներողություն չի հայցում ինչպես բալենու ճյուղը կոտրողի դեպքում է, այլ բռնում է ճիշտ հայեցի կենսակերպի ուղին` Ագռավաքարի ճանապարհը: Իսկ Ագռավաքարը հայոց հույսի խորհրդանիշն է:
Բագրատ Ալեքյանի բանաստեղծական զգացումները շատ են խտացված զգացումների առավելագույն արժեքներով: Նրա բառերի շարվածքի մեջ կոնկրետ շողարձակումներ են: Նա ապակու փայլեր չի խառնում արժեքավոր գոհար մտքերին, այլ ասում է մի բան, որն ընկալողը իրենն է դարձնում ըստ իր ունեցած «գոհարեղենի» չափորոշիչների:
Այս մասին վկայում է «Երկրպագություն» գոհարաշարը.
Քարի պես ձայնս
Չի հեռանում քո
Մատուռից, ջրից:

Քո օրհնությամբ է,
Որ չեմ չքանում
Քամու… անտերից:

Բագրատ Ալեքյանի բառը հեռու է առօրյա կենցաղավարությունից: Նա պատասխանատու է իր բառի կենդանության համար այլ չափումներում ևս: Երկիրը, հողն ու կենցաղավարությունն իրենց տեղերն ունեն բանաստեղծի համար, իսկ հոգուց թռած երգի համար նա ուրիշ ճանապարհ է նախատեսում: «Երգս ընձյուղվի, ես հողում մնամ»,- այսպես է մտորում բանաստեղծը, քաջ գիտակցելով արմատի ու ընձյուղի փոխկապակցվածությունը: Նրա բառը մի դեպքում արմատ է, մի դեպքում` ընձյուղ, մի դեպքում կեղևահանված ծառի պես է, մի դեպքում` անհունի թռչուն... Նույն շապիկով են ծնվել բառն ու Ալեքյանը: Իսկապես, շապիկով են ծնվել, որովհետև չեն վախենում անհունի հետ փոխշփումից: Ընդհակառակը, անհունն օրորոց դարձած օրորում է նրանց.

Բառի հետ է կյանքս անցել,
Բառի անմեղ հոգեվարքով,
Անհունն է, տես, անհուն բացել`
Դափնեզարդված հարգուվարքով:

Անհունի տիրոջ հզորության ահռելի չափերի ահավորությունն զգացող բանաստեղծ Բագրատ Ալեքյանի ստացած ողջույնը ուսանելի է նրանց համար, ում համար հավերժությունն առաջնային է:


Ֆելիքս ԲԱԽՉԻՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1423

Մեկնաբանություններ